základy v kocke

Zloženie dosky:

Doska longboardu je vyrobená z dreva, najbežnejšie používaný je javor a bambus. Používa sa aj breza a kombinuje sa s laminátom. Doska je tvorená niekoľkými vrstvami, od 2 - 11 vrstiev. Počet vrstiev v kombinácii s použitým drevom tvorí charakteristické vlastnosti každej dosky a určuje tak jej použitie. Každé z použitých driev má svoje vlastnosti. Javor ako najtvrdší sa najčastejšie používa u downhillových longboardov. Bambus je pružný a používa sa v kombinácii s javorom u carvingových longboardov vhodných do mesta či freeride.

  

         Druhy truckov:

Vertical Kingpin,  vychádza z klasického skateboardového trucku, má však širší hanger a je mohutnejší z dôvodu veľkosti dosky. Tento druh truckov je vhodný do skate parkov. Nastavenie tuhosti trucku možno jednoducho meniť utiahnutím alebo povolením matice alebo výmenou BUSHING za tvrdšie alebo mäkšie.

                                                                               

Reverse Kingpin,

Sú používané najčastejšie. Na prvý pohľad sú rozoznateľné od prvého typu, a to uhlom Kingpinu, ktorý je pod uhlom 45 °. Vďaka tomu má truck lepšiu geometriu, točivosť a stabilitu. Aj pri tomto trucku možno jednoducho meniť tuhosť utiahnutím alebo povolením kingbpinu alebo výmenou BUSHING za tvrdšie alebo mäkšie. Tieto trucky sú vhodné pre carving, freeride a downhill.

                                                                                

 
 

Bushing:

Sú valce alebo kužele  vyrobené z polyuretánu, ktoré sú umiestnené pri všetkých truckov medzi baseplate a Hanger. Najčastejšie používaný tvar je valec a kužeľ. Ďalším určujúcim faktorom je tvrdosť BUSHING. Ttvrdosť a tvar je určujúca pre celkovú tuhosť trucku. Tvar a tvrdosť BUSHING zodpovedá určitým štýlov jazdy - carving, freeride či downhill. Mäkšie BUSHING umožňujú trucku viac zatáčať a sú vhodné pre carving. Tvrdšie BUSHING naopak zatáčanie obmedzujú a sú vďaka tomu stabilnejšie čo sa hodí pri downhill. Vďaka tomu, že sú v každom trucku použité 2 BUSHING, je možné používať kombináciu tvarov a tvrdosti BUSHING na dosiahnutie potrebných vlastností trucku. BUSHING v tvare valca, ktoré sú väčšie, sú vhodné ak chcete väčšiu stabilitu a tuhšie zatáčanie. Naproti tomu kužele, sú menej stabilné ale ľahšie sa s nimi zatáča.
 
   
 

Špecifikácia ložísk:

Ložiská sa väčšinou označujú hodnotou ABEC 1, ABEC 3, ABEC 5, ABEC 7 alebo ABEC 11. Toto označenie sa niekedy chybne interpretuje ako označenie kvality ložiská. V skutočnosti iba vypovedá o presnosti výroby jednotlivých dielov ložiská a presnosti jeho behu. ABEC 1 označuje najmenšiu presnosť výroby a ABEC 9 najväčšiu presnosť. Toto označenie však  nič nevypovedá o skutočnej kvalite ložiska, o kvalite použitých materiálov, o kvalite použitého maziva a vôľu ložiska. Trieda ložiska je smerodajným ukazovateľom u značkových výrobcov. Čím je trieda vyššia, tým je kvalita ložiska presnejšiaa je pravdepodobnosť, že hladšie pôjde.
ABEC -1 = najmenšia výrobná presnosť, ABEC -11 = najväčšia výrobná presnosť
                                                                                           
 

 

 Špecifikácia kolies:

Jazdné vlastnosti koliesok určujú: rozmer, tvar, kontaktná plocha, tvrdosť a poloha stredu. Veľké kolieska majú pomalšiu akceleráciu, ale sú rýchlejšie ako malé. Mäkké kolieska majú lepšiu priľnavosť o povrch ako tvrdé, ale sú pomalšie. Ale na hrubom povrchu je jazda na mäkkých kolesách plynulejší a rýchlejší. Odporúčaná tvrdosť pre bežné cesty je okolo 80A. Kontaktná plocha je časť kolieska, ktorá má kontakt s vozovkou. Pohybuje sa v rozmedzí 30 mm - 80 mm. Čím je šírka väčšia, tým lepšie koliesko drží na povrchu. Tvar hrany má tiež veľký vplyv na držanie kolieska. Koliesko, ktoré má zaoblené hrany horšie držia a možno lepšie odtrhnúť do slidu. Tvar hranatý naopak lepšie drží. Poloha stredu ovplyvňuje vlastnosti koliesok. Môžeme sa stretnúť s 3 typmi koliesok.
                                                
 
 

 Center-set 

kolieska majú stred v rovnakej vzdialenosti od hrán, presne uprostred. Majú najväčšiu priľnavosť. Ďalšou výhodou týchto koliesok je, že sa dajú otáčok keď sú na vnútornej strane viac opotrebované. Center-set kolieska je ťažšie odtrhnúť a pri slidu stratíte viac rýchlosti, sú však lepšie ovládateľná z dôvodov najväčšej priľnavosti.
 

Side-set 

kolieska majú stred v jednej rovine s vnútornou hranou. Vďaka tomu je možné kolieska ľahšie odtrhnúť do slidu a nestrácate rýchlosť ako u centier-set koliesok a slidu tak trvá dlhšie. Tieto kolieska trpia nerovnomerným opotrebovaním z dôvodu jazdcovej váhy na vnútornej strane kolieska.
 

Off-set 

kolieska sú kombináciou centier-set a side-set koliesok. Majú stred medzi vnútorným okrajom a prostriedkom kolieska. Veľkosť priľnavosti je medzi centier-set a side-set kolieskami. Rovnako tak je to s utrhnutím do slidu. Ide o najbežnejšie používané kolieska na našich longboard.
Základné štýly jazdy:Carving, City cruising, Downhill, Slide
 
Pre Carving a Cruising sú vhodné kolieska, ktoré budú dobre zvládať nerovný povrch ciest a mestských ulíc. Mali by byť 70 mm až 75 mm veľké, s tvrdosťou okolo 80A, ostré hrany, veľkú kontaktnú plochu a centier-set alebo Off-set.
 
Pre Downhill sú vhodné veľké kolieska veľkosti 70 mm - 80 mm s tvrdosťou okolo 83A, ostré hrany a veľkú kontaktnú plochu a centre-set, aby dobre držala.Základné štýly jazdy:Carving, City cruising, Downhill, Slide.
 
Pre Freeride sú vhodné kolieska ako na downhill s rozdielom, že je vhodná guľatá hrana a Side-set alebo Off-set, aby sa dali kolieska lepšie odtrhnúť do slidu.

58mm až 70mm cruizing/sliding , 70mm až 76mm freeride/carving , 75mm+ downhill/racing

Tvrdosť longboardových kolies - čím vyššie číslo, tým väčšia tvrdosť. Longboardové kolieska sa tvrdosťou pohybujú medzi 70a až 99a. Mäkšie kolesá majú väčšiu priľnavosť, jazda je plynulá a lepšie idú na hrubšom povrchu vozovky. Tvrdšie kolieska možno zase lepšie "utrhnúť", ale na hrubšom povrchu sú menej praktické.

70-80a  - skvelé na rýchlosť, viac kontroly pri zatáčaní vo väčších rýchlostiach vďaka vyššej priľnavosti, dobre idú aj na hrubom povrchu, kolieska idú zle odtrhnúť do slidu najmä v nižších rýchlostiach
80-85a  - freeride kolieska, vďaka svojej ešte dobrej priľnavosti mäkká kolesá, ktoré je možné odtrhnúť dobre aj do slidu
85-99a -  tvrdá kolesá pre akékoľvek slidy a drifty, na hrubšom povrchu horšie idú
 

Ak ste začiatočník, tak v prvom rade je dôležitý tvar a veľkosť dosky  a odborníci preferujú tvar šipky. Dĺžka dosky je dôležitá pre aký štýl jazdy sa rozhodnete :Carving, City cruising, Downhill, Slide.

Základné tipy dosky:

Sú 4 základné tvary dosky:  Pintail, Drop-Through, Hybridný, Cruiser.

 

 

PINTAIL 

longboard je najbežnejším typom dosky. Tvar dosky pripomína podlhovastú kvapku, najčastejšie je doska úplne plochá. Vhodný pre začiatočníkov.                            

DROP-THROUGH

 longboardy majú jedinečný tvar dosky, kde je prostriedok dosky nižšie než namontované trucky. Existujú dva druhy uchytenia trucku. Prvý spôsob: trucky sú montované z vrchnej časti dosky. Druhý spôsob: keď je samotná doska tvarovaná takým spôsobom, že prostriedok dosky je nižšie než miesto uchytenia trucku. Tieto longboardy majú veľkú stabilitu pri vysokých rýchlostiach vďaka zníženému ťažisku a sú tak vhodné pre downhill alebo freeride.                                                                                       

                                            

 

 

HYBRIDNÉ

 longboardy majú na doske výrezy pre kolieska z dôvodu montovania truckov spôsobom Drop-Through. Trucky sú montované z vrchu dosky. Kolieska sú 

bližšie pri doske, ale výrezy v doske zabraňujú kontaktu koliesok s doskou. Vďaka spôsobu uchytenia truckov Drop-Through majú dosky väčšiu stabilitu. Hybridné longboardy bývajú o niečo kratšie než ostatné longboardy, čo umožňuje robiť podobné triky ako na skateboarde. Hybridné dosky sú vhodné na downhill, freeride či carving.

 

CRUISER

 longboardy sú tvarovo podobné klasickým skateboardom, na rozdiel od nich sú dlhšie a širšie. Väčšina carvingových dosiek sa vyznačuje pružiacim efektom. Na takomto type longboardu sa dajú robiť veľké plynulé oblúky ale takisto rôzne longboardové triky. Cruiser je vhodný hlavne na jazdenie v meste a na zjazdy pri menších rýchlostiach. Možno na nich vykonávať väčšinu trikov ako na skateboarde, ale vyššia hmotnosť a rozmer dosky vyžadujú väčšie schopnosti, skúsenosti a silu jazdca.

                                 

 

Dĺžka dosky:

Ďalšou dôležitou časťou u longboardu je dĺžka dosky. Práve dĺžka určuje pre aký štýl jazdy sa longboard hodí. 
Tak ako sa longboardy označujú pre anglické slovo long, čiže dlhý, tak sa špecifikujú pre dĺžky: 28"- 46" / 71cm -115 cm /

 

Tak vážení zákazníci, je to už len na Vás a veríme, že vám tieto riadky venované longboardom pomohli a objasnili  výber dosky, ale jedno je isté, že ak sa už rozhodnete akokoľvek, časom a po skúsenostiach zistíte, aký druh jazdy budete preferovať a na akej doske budete svoje kúsky predvádzať.

 

Ak máte otázky tak nám napíšte a radi Vám pomôžeme.

 

 

MGRjNGVkZ